Over eigenaarschap en gedragsverandering

Bijgewerkt op: 8 feb.


Zin om een paar praktisch toepasbare en prettig te lezen boeken op te pakken? Kijk eens naar de volgende titels. De rode draad tussen deze boeken: eigenaarschap en gedragsverandering van leiders en van medewerkers.


Met veel verandering om je heen is er veel dat je niet kan beïnvloeden. Je voelt je betrokken, maar echt invloed uitoefenen kan je gewoon niet overal. Daar kan je je over frustreren. Je kan je ook richten op wat je wel kan beïnvloeden, je eigen gedrag. Je beslist zelf hoe je omgaat met veranderingen om je heen en jouw rol daarin. Meer rust, creativiteit en verbeteringen zijn binnen bereik.


In volgorde van het laatst door mij gelezen:


Zet de patient op 2 van Arjen Banach en Niek van den Adel


Niek van den Adel ontmoette ik laatst bij de zorggroep Pluryn. Hij mocht inspireren met zijn verhaal en ik mocht faciliteren met collega Leonie. In een uur Niek schiet je van een lach naar een traan en van diepe inzichten naar beweging. Hij schrijft zoals hij praat. Vlot, kwetsbaar zonder drama maar wel flink naar voren bewegend. De voornaamste boodschap? Met alle veranderingen in de zorg, zeker in deze corona-tijd, richt zelf je werk zo in dat je het weer als zinvol ervaart en er grip op hebt. Er worden genoeg praktische tools en oefeningen meegegeven. “Je krijgt pas zin in je werk, als je werk zin heeft”.


Wij in plaats van why van Paul van Schaik, Dennis Stout en Alfred Schmits

De prestatiedoorbraak van Paul van Schaik


Paul en ik werkten samen bij Accenture, Reaal en de NS. Het onderwerp “flow”, die mentale staat waarin je volledig op gaat in je werkzaamheden, komt altijd weer terug in onze gesprekken. En nu ook in zijn boeken. Gebaseerd op concrete, operationele resultaten, welke gerealiseerd zijn door duidelijke doelen en volledige betrokkenheid van leiders en medewerkers. Aandacht en bevlogenheid maken het verschil. Boordevol praktische tools en suggesties die hun nut hebben bewezen, en geschreven om in de trein te kunnen lezen.


Superkrachten van Martine Veeger


Martine en ik ontmoetten elkaar voor het eerst in 2015. Zij was deelnemer in mijn training “prestatiecoaching” en het is mooi om te zien dat zij jaren later haar eigen methodiek heeft ontwikkeld om prestaties verder te verbeteren. Kern van haar boek en methodiek: een organisatie gaat pas als een goed geoliede machine draaien wanneer medewerkers eigenaarschap nemen over dat wat echt het verschil gaat maken voor de organisatie, de operationele doelen. De voornaamste casus is de NS, en de lessen en inzichten zijn zo universeel dat ze in velerlei organisaties toepasselijk zijn. Martine deelt gul op Linkedin.







0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven